Ekscentričnost – Oblikovanje izven središča. Vsebina je še posebej zanimiva, saj v nedeljo, 27. aprila obeležujemo mednarodni dan oblikovanja.
Osrednja razstava bo v ljubljansko Mestno hišo pripeljala dela številnih oblikovalcev z območja nekdanje Jugoslavije, ki bodo za ogled na voljo od 6. junija. Glavni kustos razstave je gospod Marko Golub, priznani hrvaški likovni in oblikovalski kritik, urednik in kustos, trenutno direktor zagrebške Galerije Društva oblikovalcev Hrvaške (HDD). Golub za naslovno temo ekscentričnosti ocenjuje, da je: “tako rekoč idealna za pogovor o praksah v oblikovanju, vizualnih komunikacijah in medijski umetnosti, ki se zavestno odmikajo od norme, kršijo konvencije in kritično premislijo ne le vsebino, s katero se ukvarjajo, temveč tudi medije, »instrumente« našega prikazovanja, interpretiranja resničnosti, našega pogleda.”
Ekscentričnost – Oblikovanje izven središča
Ob mednarodnem dnevu oblikovanja Evropski oblikovalski festival razkriva ozadje svoje osrednje razstave
Ljubljana, 24. april 2025 – Ob mednarodnem dnevu oblikovanja, ki ga je International Council of Design
(ICoD) leta 1995 začel obeleževati 27. aprila, Evropski oblikovalski festival (EDF) razkriva vsebino svoje
osrednje razstave: “Ekscentričnost – Oblikovanje izven središča”. Otvoritev razstave bo 6. junija v Mestni
hiši v Ljubljani, mesto njenega kustosa pa je zasedel Marko Golub, priznani hrvaški likovni in oblikovalski
kritik, urednik in kustos, aktualni direktor zagrebške Galerije Društva oblikovalcev Hrvaške (HDD). Ob
Mednarodnem dnevu oblikovanja je predstavil koncept razstave in njen širši pomen.
»Že ob prvem razmisleku o razstavi se mi je zdelo, da je ta pojem – ekscentričnost – tako rekoč idealen prav za
pogovor o praksah v oblikovanju, vizualnih komunikacijah in medijski umetnosti, ki se zavestno odmikajo od norme,
kršijo konvencije in kritično premislijo ne le vsebino, s katero se ukvarjajo, temveč tudi medije, »instrumente«
našega prikazovanja, interpretiranja resničnosti, našega pogleda,« je ob tem povedal Marko Golub ter s tem
pojasnil svoj pristop h kuriranju osrednje razstave. Dodal je: »Na drugi ravni branja se ta pojem nanaša tudi na
bivanje »izven« centra – kar so naše lokalne oblikovalske kulture, ob površnem pogledu, vedno znova prisiljene
doživljati. Zanimalo me je, kako lahko govorimo o specifikah oblikovanja na lokalnih prizoriščih, ne da bi se ob tem
zapletli v vprašanja močnih formalnih tradicij, prepoznavnih nacionalnih estetik, najvišjih tipografskih standardov,
najbolj razkošnih produkcijskih pogojev ali uspešnih, mednarodno vplivnih oblikovalskih šol. Namesto tega smo se
osredotočili na oblikovanje, ki je inovativno, čudaško, »drugačno«, presenetljivo, reflektivno, misleče, kritično –
takšno, ki mu v ospredju ni ideja sledenja trendom in neskončnega reproduciranja preverjenih pristopov, temveč
določena drznost v nenehnem preizpraševanju, med drugim tudi tega, kaj sploh je oblikovanje, kaj so vizualne
komunikacije, kaj je javni prostor, kaj je medij, kaj je resničnost, kaj je resnica, kdo je oblikovalec in zakaj ona ali on
to sploh počne.«
Letošnji Evropski oblikovalski festival predstavlja velik mejnik za Slovenijo in države nekdanje Jugoslavije. Te so že
v preteklosti razvijale izstopajoče in drzne oblikovalske prakse, ki so odražale aktualne ekonomične, politične in
družbene razmere. Osrednja razstava EDF bo v Mestni hiši v Ljubljani izpostavila prav dela več kot petdesetih
oblikovalcev iz Slovenije in republik nekdanje Jugoslavije. Z izborom avtorjev, kot so Miljenko Licul, Ranko
Novak, Tomaž Kržišnik, Tanja Radež, Nejc Prah, Slavimir Stojanović, Slobodan in Saveta Mašić, Boris
Ljubičić, Studio Sonda, Mirko Ilić, Trio Sarajevo in mnogih drugih, bo razstava združila oblikovalska dela,
snovana na podlagi stališč, ki izhajajo iz ene regije in sorodnega družbenega konteksta, a so kljub temu
interpretirana na različne načine.
Z željo po jasnejši vsebinski artikulaciji raznolikih del je Golub, s pomočjo kolegov, razstavo strukturiral v dvanajst
poglavij, ki sledijo tematskim in idejnim linijam. Med njimi so Dreams and Desires, ki raziskuje odnos med
potrošniškimi fantazmami in vsakdanjim življenjem; White Noise, ki premišlja komunikacijo v javnem prostoru;
Foreign Objects, osredotočeno na preoblikovanje klasičnih oblikovalskih formatov; Disinformation, ki obravnava
vprašanje resnice v sodobnih medijih, ter The Mirror, ki združuje različne vrste avto-referenčnih del. Vsako od
dvanajstih poglavij odpira edinstven pogled na oblikovanje kot sredstvo refleksije, kritike in raziskovanja.
Razstava se zavestno izogiba formalnim pregledom ali zgodovinskim kronologijam in namesto tega predstavi dela,
ki razkrivajo presežne, pogosto marginalizirane oblikovalske poglede. Kot pravi Golub: »Čeprav vse skupaj morda
zveni kot najgloblja sfera eksperimenta, skoraj podzemlja, so skoraj vsa dela, ki jih predstavljamo, dela nekaterih
največjih imen oblikovanja v naših državah, nastala za nekatere najresnejše in najprestižnejše naročnike. V največji
možni meri smo se trudili izločiti samoiniciativna dela – gre torej večinoma za profesionalno oblikovanje v
najresnejšem pomenu besede. Vključili pa smo tudi nekaj pomembnih umetniških projektov, ki se v največji meri
izražajo prav skozi komunikacijsko oblikovanje kot svoj glavni medij.«
Fundacija Brumen | Slovenska cesta 11 | SI–1000 Ljubljana
Festival bo potekal v organizaciji Fundacije Brumen in sodelovanju z European Design Federation. Program bo
ponudil bogato dogajanje, ki sega vse od predavanj, delavnic in vodenih ogledov do razstav po različnih mestnih
lokacijah. Poleg EDF in podelitve prestižnih Evropskih oblikovalskih nagrad (EDA) bo v Ljubljani potekala tudi
konferenca IcoD.
Poleg vizualnega doživetja pa si kustos razstave želi, da bi razstava odprla tudi širši razmislek o vlogi oblikovanja v
sodobni družbi: »Rad bi spodbudil nekaj, kar na festivalih in konferencah, posvečenih oblikovanju, redko vidim –
kjer običajno gledamo oblikovalce, kako menjavajo »slajde« svojih del in znova in znova pripovedujejo isto zgodbo
o izzivu in rešitvi, izzivu in rešitvi, izzivu, slabem naročniku – in rešitvi. Rad bi, da vsaj malo izstopimo iz tega
neskončnega kroga izzivov in rešitev, iz vsakdanje rutine stila, spretnosti in orodij, ter se vprašamo, kaj nam lahko
oblikovanje pove o komunikaciji, dialogu, družbi, planetu, strahu, sreči, ljubezni in življenju.«
EDF 2025 bo Ljubljano za nekaj dni postavil v središče mednarodnega oblikovalskega dogajanja, obenem pa
opozoril na pomen praks, ki oblikujejo nova razumevanja sodobne vizualne kulture.
Več informacij o razstavi in celotnem festivalskem dogajanju je na voljo na spletni strani:
https://europeandesign.org.